۱۳۸۷ خرداد ۲, پنجشنبه

نگاهی به سریال روزگار قریب ساخته کیانوش عیاری

"روزگار قریب" سریالی است که بر اساس زندگی دکترمحمد قریب، بنیانگذار طب اطفال در ایران، و توسط کیانوش عیاری ساخته شده و از شبکه سه تلویزیون ایران پخش می شود.

کیانوش عیاری نمونه بارز آن دست فیلمسازانی است که سینمایشان شخصی است. سینمایی بر اساس تجربیات جدید که همه در سبکی واحد به تصویر در آمده اند. تنها آثار متعلق به سینمای تجاری کیانوش عیاری فیلم های "روز باشکوه" و "دو نیمه سیب" هستند که عیاری درباره آنها گفته است: "این دو فیلم هیچ انگیزه شخصی را در من بر نمی انگیختند، اما ساخته شدند تا ارتباط من با حرفه ام قطع نشود." عیاری آشکارا سینمایی را دوست دارد که زندگی روزمره انسانی هر چه واقعی تر در آن ملموس باشد.

سریال "روزگار قریب" که بر اساس زندگی یک شخصیت واقعی ساخته شده فرصت مناسبی برای عیاری فراهم کرده تا هر چه بیشتربه دغدغه اصلی اش، نمایش واقعیات زندگی بپردازد. حتی در قسمت های آغازین پخش "روزگار قریب" صحنه های مستندی از زندگی دکتر محمد قریب، خانواده و اطرافیان او به نمایش در آمد. نمایش این صحنه های مستند به نوعی نمایش رضایت خانواده دکتر قریب از این مجموعه است. یکی از مهم ترین این اطرافیان مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت، است که نشان دادن تصویر او، با بازی رضا بابک، و به ویژه اشاره به حضور موثر او در عرصه فرهنگ و سیاست ایران در همه این سال ها یکی از تابوهای تلوزیویون ایران بوده که با این سریال به نوعی شکسته شده است.


Home     Link    

هیچ نظری موجود نیست: